Targetowanie — czym jest i dlaczego zapewnia tak dużą skuteczność reklamy internetowej?
Targetowanie to jeden z największych plusów reklamy internetowej. Daje ono możliwość dotarcia z reklamą tylko i wyłącznie do tej grupy osób, które potencjalnie skorzystają z naszego produktu czy usługi.
Jest to możliwe dzięki zbieraniu informacji przez Google czy Facebooka na temat swoich użytkowników a w późniejszym czasie wykorzystywanie ich do tworzenia konkretnych grup docelowych przez reklamodawców.
Targetowanie to jeden z największych plusów reklamy internetowej. Daje ono możliwość dotarcia z reklamą tylko i wyłącznie do tej grupy osób, które potencjalnie skorzystają z naszego produktu czy usługi. Jest to możliwe dzięki zbieraniu informacji przez Google czy Facebooka na temat swoich użytkowników a w późniejszym czasie wykorzystywanie ich do tworzenia konkretnych grup docelowych przez reklamodawców.
Poprzez takie działanie nie wyświetlimy reklamy torebek mężczyznom czy reklamy samochodu osobom małoletnim jak ma to miejsce np. w tv, czy gazecie. Targetowanie reklamy internetowej jest bardzo rozbudowane i pozwala bez większego trudu wybrać grupę idealnych kandydatów, którzy z dużym prawdopodobieństwem skorzystają z naszej oferty. Czym zatem jest targetowanie? Dlaczego jest tak skuteczne? Jakich ustawień warto używać, gdy chcemy pozyskać klienta a jakich, gdy zależy nam na popularyzacji marki? Odpowiedzi wraz z przydatnymi poradami w dalszej części tekstu.
Czym jest targetowanie?
Targetowanie to określenie grupy docelowej, której zostanie wyświetlona nasza reklama. Systemy reklamowe w postaci Facebook Ads czy Google Ads posiadają szerokie informacje na temat swoich użytkowników takie jak lokalizacja, wiek, płeć, czy zainteresowania. Na podstawie tych informacji korzystając z marketingu internetowego, jesteśmy w stanie dokładnie ustalić, komu zostanie wyświetlona nasza reklama i jakie wymogi musi spełnić dana osoba, aby zobaczyła nasze wideo czy post. Zakres targetowania jest różny w zależności od miejsca, gdzie się reklamujemy, ale przeważnie zawiera bardzo dużą ilość danych, z których możemy korzystać. Facebook oferuje parametry demograficzne, personalne, zawodowe, hobbystyczne czy aktywność, jaką cechuje się dany użytkownik. Dzięki temu możemy wybierać parametry takie jak:
- wiek
- płeć
- miejsce zamieszkania
- język
- sytuacja zawodowa
- zainteresowania
- rodzaj używanego urządzenia
Dlaczego targetowanie jest tak skuteczne?
Skuteczność targetowania kryje się pod prostą zasadą. Największą efektywność naszych działań zyskamy, emitując reklamę osobom, które są już potencjalnie zainteresowani takim produktem lub produkt ten przeznaczony jest dla nich. Reklama tradycyjna nie daje takiej możliwości, dociera to przypadkowych osób. W ten sposób z grona 100 osób tylko kilka z nich skorzysta z naszego produktu. Jeśli nasza reklama będzie wyświetlana 100 osobom, które są kobietami w wieku 18-40 lat, mieszkają w dużych miastach i interesują się modą nasze torebki, z pewnością kupi znacznie więcej, niż tylko kilka z nich.
Targetowanie — sprzedaż produktu
Targetowanie, czyli określanie grupy docelowej, jakiej będzie wyświetlana nasza reklama, będzie różniło się w zależności od celu, jaki chcemy osiągnąć. Wielu reklamodawców za taki stawia sobie pozyskanie klientów i sprzedaż konkretnego produktu czy usługi. W takim wypadku naszą grupę powinniśmy zawęzić i jak najbardziej precyzyjnie określić komu zostanie wyświetlona nasza reklama. Sprzedając obudowy do iPhone-a warto oprócz parametru używania telefonu danej marki zaznaczyć zainteresowanie nowymi technologiami czy modą. Takie osoby z pewnością częściej skorzystają z naszej oferty niż np. osoby, które bez większego wyboru zdecydowały się na ten typ telefonu.
Targetowanie zwiększenie świadomości marki
Przy celach typu popularyzacji marki lub zwiększenia jej świadomości warto kierować się w stronę rozszerzanie grupy docelowej. W ten sposób będziemy mieli pewność, że w razie nie trafienia z konkretną grupą, kampania nie skończy się fiaskiem, a my o swoim istnieniu powiadomimy inne grupy odbiorców. Targetowanie w takim przypadku powinno pozostawać standardowe i opierać się na podstawowych parametrach takich jak wiek, płeć czy lokalizacja. Będą one zależały od ogólnej tematyki naszego biznesu. Jeśli działamy lokalnie, warto skupić się na wyświetlaniu reklamy w konkretnej lokalizacji — najbliżej naszego punktu. W takim wypadku nieważne czy reklama będzie wyświetlana kobietom, czy mężczyznom oraz jakie zainteresowania posiadają. Gdy będą chcieli skorzystać z konkretnej usługi, wybiorą tę, która jest najbliżej ich miejsca zamieszkania np. piekarni. Targetowanie szerokie pozytywnie wpływa też na skuteczność takich działań. W dużej grupie osób znajdują się różni klienci i są oni obecni w porównywalnej ilości. Dzięki temu nie przegapimy potencjalnych klientów, a jeśli zaobserwujemy, że naszą piekarnię chętniej odwiedzają osoby starsze lub matki z dziećmi będziemy mogli w późniejszym czasie skupić się właśnie na nich.
Czy i dlaczego warto poświęcić mu nieco więcej czasu?
Targetowanie to niezwykle skutecznie narzędzie, które pozwala trafić z reklamą dokładnie do tych osób, które z największym prawdopodobieństwem skorzystają z naszej oferty. Warto przy tym punkcje konfiguracji reklamy zatrzymać się i poświęcić mu nieco więcej czasu oraz uwagi. Pierwszym plusem, jaki możemy otrzymać, jest skuteczność reklamy. Jeśli będzie ona wyświetlana odpowiedniej grupie osób, z pewnością uzyskamy w ten sposób wielu klientów.
Reklamowanie breloków do kluczyków samochodowych dzieciom nie będzie skuteczne, a my nie sprzedamy zbyt wielu produktów. Zawężając odpowiednio grupę, będziemy mogli znacząco większych sprzedaż. Kolejnym plusem targetowania jest efektywność oraz optymalizacja budżetu. Jeśli reklama będzie wyświetlana tylko osobom potencjalnie zainteresowanym naszym produktem, nie będziemy marnować pieniędzy. W ten sposób mniejszym wydatkiem można pozyskać tylu samo klientów co np. poprzez ustawienie billboardu na ulicy. Jeśli wydamy mniej pieniędzy i pozyskamy więcej klientów, pozostałą sumę będziemy mogli przekazać na kolejną kampanię lub potraktować jako oszczędność. Nieodpowiednie targetowanie lub lekceważenie tej opcji będzie skutkowało negatywnym sytuacjami w postaci braku skuteczności czy wydawaniu dużych sum na kampanię, która nie przyniesie rezultatów.