Reklama w Social Mediach
Reklama w Social Mediach staje się coraz popularniejsza, a duże grono zadowolonych osób z tego sposobu promocji stale się powiększa. Wiele korzyści w postaci prostoty, niskich kosztów czy możliwości targetowania odbiorców nie przekonuje jednak wszystkich, a niektóre osoby z różnych powodów podchodzą z nieufnością do reklamy w tej formie.
Głównymi powodami takiego stanu rzeczy są obawy o skuteczność oraz jakość reklamy i brak wiedzy, który powoduje wiele niedomówień i wątpliwości. W dalszej części tekstu prezentujemy wszystkie korzyści reklamy w mediach społecznościowych oraz podpowiadamy, jaką wybrać.
Czym jest reklama w Social Mediach?
Reklama w Mediach społecznościowych to reklama na portalach np. Facebook, Instagram czy Twitter, która jest wyświetlana użytkownikom w zamian za opłatę. Reklamy pojawiają się na tych serwisach w formie i charakterze typowych postów czy materiałów i są jedynie oznaczone jako “materiał sponsorowany”. Z takiej formy promowania się może skorzysta każda osoba — nawet prywatna. Zarówno duże firmy, jak i małe marki czy osoby prywatne są traktowane w taki sam sposób i otrzymują takie same możliwości reklamowe. Aby móc skorzystać z reklamy w Social mediach nie trzeba wiązać się umowami ani korzystać z pośredników. Jedną z idei tego sposobu marketingu jest możliwość samodzielnego uruchomienia takiej kampanii.
Plusy reklamy w Mediach społecznościowych?
Reklama w Social Mediach posiada bardzo wiele plusów oraz korzyści, z których warto skorzystać. Pierwszym z nich jest elastyczny budżet, niskie koszty reklamy i niski próg uruchomienia. Reklama w mediach społecznościowych w jest atrakcyjna pod względem finansowym. Za sumę kilku złotych można dotrzeć nawet do kilkuset odbiorców. Ostateczne parametry zależą od portalu, typu reklamy czy jej parametrów, ale porównując ją np. z telewizyjną, ulotkami czy billboardami pod tym względem wypada bardzo przystępnie. Reklamując się w Social Mediach, nie musimy również dbać o dystrybucje, co jest dużym plusem i pozwala oszczędzać dodatkowe środki. Na pochwałę zasługuje również elastyczny budżet. Aby uruchomić kampanię, wystarczają kwoty rzędu kilkunastu złotych, co w przypadku tradycyjnych reklam jest niemożliwe. Budżet reklamowy możemy również skonfigurować w ten sposób, aby nie nie przekroczył całościowo pewnej sumy, nie przekraczał dziennie limitu lub pojedyncza reklama nie kosztowała więcej niż X zł.
Kolejnym plusem jest łatwość uruchomienia takich kampanii. Swoją firmową stronę internetową możemy reklamować samodzielnie i niewymagana do tego celu jest pomoc profesjonalistów czy agencji marketingowych. Nawet jeśli zdecydujemy się na taką obsługę w agencji lub u freelancera będzie ona kosztowała znacznie mniej niż przeprowadzenie typowej kampanii w świecie rzeczywistym. Aby rozpocząć tworzenie kampanii reklamowej w Social mediach, wystarczy wejść na portal i korzystać z managera reklam. Są one proste i intuicyjne, co umożliwia dodawanie kampanii nawet osobie, która nigdy wcześniej nie korzystała z tego sposobu reklamowania się.
Kolejnym plusem jest duża skuteczność i możliwość pozyskania wielu nowych klientów. Serwisy społecznościowe dają nam dostęp do ogromnej bazy potencjalnych klientów. Tylko w Social Mediach z łatwością można dotrzeć do dużej grupy osób związanych z modą, elektroniką czy wystrojem wnętrz i przedstawić nowy sklep internetowy. W tradycyjnych formach reklamy dosyć trudno dotrzeć do konkretnej grupy a jeszcze trudniej o liczną grupę, która spełnia nasze wymagania. Reklama jest emitowana przypadkowym osobom, wśród których można spotkać nie tylko potencjalnych klientów. Wiele osób, firm czy marek pozyskuje dużą liczbę klientów na swoje usługi, czy produkty od wielu lat a obecność np. KFC, czy innych największych marek w świecie Social Mediów jest tego najlepszym przykładem. Tradycyjne formy reklamowe takie jak ulotki czy banery mają ograniczoną możliwość reklamową. W mediach społecznościowych nie ma najmniejszego problemu, aby z naszą reklamą od ręki dotrzeć do setek lub tysięcy użytkowników. Ta korzyść będzie szczególnie zadawalała średnie oraz duże firmy, które w łatwy i szybki sposób będą mogły wyemitować reklamę dużej grupie osób.
Dlaczego reklama w Social mediach jest tak skuteczna?
Na skuteczność reklamy w Social Mediach wpływ ma kilka czynników. Wiele osób nieznających ich ma pewne obawy i trudno im zaufać samym opiniom czy rekomendacjom, że reklama w mediach społecznościowych to dobry pomysł. Pierwszym i zarazem jednym z najważniejszych powodów jest targetowanie. Możliwość określenia grupy docelowej, w której będzie wyświetlana nasza reklama, sprawia, że wiele z tych osób interesuje się naszym produktem lub usługą. W grupie, w której użytkownicy są potencjalnie zainteresowani takimi produktami znacznie łatwiej znaleźć sporą liczbę klientów niż w przypadkowej grupie osób, w której są zarówno dzieci, osoby dorosłe kobiety mężczyźni czy osoby znające się na technice i te od niej stroniące. Targetowanie pozwala również na efektywniejsze wykorzystanie budżetu lub obniżenie kosztów promocji. Jeśli na pozyskanie klienta wydamy mniej pieniędzy, nadwyżkę będziemy mogli przeznaczyć na kolejne promocje lub potraktować ją jako oszczędność. Media społecznościowe bardzo dokładnie katalogują swoich użytkowników pod wieloma względami. Dzięki temu otrzymujemy możliwość wyboru takich parametrów jak wiek, płeć, lokalizacja, sytuacja zawodowa, społeczna, zainteresowania czy aktywność poszczególnych osób. Dobierając te parametry, możemy wybierać osoby, którym będzie wyświetlana nasza reklama w taki sposób, iż będą one potencjalnymi klientami. Wyświetlanie reklamy ekskluzywnej torebki kobietom z dużych, miast które interesują się modą, da dużo lepsze rezultaty niż wyświetlanie tej reklamy grupie przypadkowych osób.
Na skuteczność reklamy w Social mediach wpływa również forma. Jest ona naturalna, a same materiały reklamowe mają postać standardowych i typowych dla portalu postów. Reklamy w takiej formie są znacznie lepiej odbierane przez użytkowników, nie są nachalne i wywołują zainteresowanie. Są one dużo bardziej przyjazne odbiorcom niż reklamy w TV, które przerywają nasz ulubiony serial czy wręczane na ulicy ulotki. Taki stan rzeczy wpływa również na pozytywne postrzeganie naszych produktów. Nawet jeśli dana osoba nie zakupi od razu naszego produktu, to będzie go już kojarzyła i nie odbierała negatywnie, co może mieć miejsce np. podczas kilkukrotnego “wciskania” gazetki pod sklepem.
Dużą skuteczność reklamy możemy również przypisać zaawansowanej technologii, którą wykorzystują portale społecznościowe. Przy konfigurowaniu reklamy — np. na Facebooku na samym początku określony cel, jaki chcemy osiągnąć. Może to być zwiększenie popularności marki, pozyskanie ruchu na naszą zewnętrzną witrynę czy pozyskanie klienta, który kupi nasz produkt. Po określeniu takiego celu Facebook wyświetla nasze reklamy osobom, które spełniają nasze wymagania i chętnie oglądają materiały wideo, przeglądają sklepy na Facebooku czy często przechodzą na strony zewnętrzne z portalu.
Zestawienie wszystkich tych elementów sprawia, że reklama wyświetlana jest osobom, które z dużym prawdopodobieństwem skorzystają z naszej oferty. Wiele osób czy firm przeznacza spore sumy na tego typu marketing lub nawet używa go jako głównego sposobu reklamowego.
Tak czy nie?
Odpowiedź na to pytanie to: zdecydowanie tak! Reklama w Social Mediach od dawna udowadnia, że jest równie doskonałym a pod pewnymi względami nawet lepszym sposobem na reklamę i pozyskiwanie nowych klientów. Dzięki wszystkim wyżej wymienionym plusom możemy bez obawy o koszty czy obsługę kampanii uruchomić ją w bardzo krótkim czasie, przetestować wiele opcji oraz skorzystać z różnych form bez zobowiązań. Reklama w Social mediach może służyć również firmom czy markom, które są już ugruntowane na rynku i pomagać im poszerzać rozpoznawalność oraz pozyskiwać dużą liczbę klientów. Ten sposób reklamy jest też przyjazny dla małych firm czy osób prywatnych sprzedających swoje produkty. Jeśli po zapoznaniu się ze wszystkimi informacjami czy opiniami na temat reklamy w Social Mediach posiadamy nadal pewne obawy, zdecydowanie najlepszym sposobem będzie wypróbowanie Social Marketingu w praktyce. Już za kilkanaście — kilkadziesiąt złotych, czyli w cenie pizzy lub obiadu w restauracji możemy uruchomić taką kampanię np. na Facebooku bez przedpłaty i sprawdzić, czy ten model reklamowy będzie sprawdzał się w odniesieniu do naszego biznesu. W każdej chwili można również przerwać taką kampanię lub w razie powodzenia zwiększyć nakłady i skorzystać z innych serwisów takich jak Instagram, Google.