Czym jest audyt stron internetowych?
Czym jest audyt stron internetowych?
Audyt stron internetowych to usługa sprawdzania przez niezależną firmę funkcjonowania naszej witryny. Wiele osób po jej stworzeniu nie weryfikuje czy została wykreowana w sposób prawidłowy. Po pewnym czasie niektóre rozwiązania czy modyfikacje również mogą działać niezbyt sprawnie.
Na rynku funkcjonuje wiele niezależnych firm informatycznych, agencji marketingowych czy marek specjalizujących się typowo w audytach. Usługę tą możemy wykupić jednorazowo i niezobowiązująco. Zakres prac przeprowadzany przez audytora również może być kompleksowy, jak i dotyczyć tylko niektórych dziedzin — np. SEO. Audyt stron internetowych składa się z wielu części (są one opisane poniżej). Specjalista w zależności od firmy może dokonać audytu zdalnie dzięki specjalnemu oprogramowaniu lub osobiście zjawić się w naszej firmie. Wynikiem audytu jest raport, który zawiera szczegółowy opis przeprowadzonych badań i diagnostyki, elementów które nie działają prawidłowo, elementów działających prawidłowo, sugestie zmian oraz porady. Cały raport jest napisany zrozumiałym językiem, dzięki czemu każdy właściciel będzie mógł odpowiednio zareagować. Audyt w zależności od rodzaju strony, wielkości czy zakresu i firmy audytującej może kosztować od kilkuset złotych nawet do kilku tysięcy.
Strona graficzna, silnik, seo, sklep
Audyt stron internetowych składa się z wielu modułów. Pierwszym z nich jest silnik i skrypt strony. To zdecydowanie najważniejsza część witryny, która decyduje o funkcjonalności oraz poprawności działania serwisu. Specjaliści z branży IT mogą określić czy nasza strona działa poprawnie, nie posiada luki w zabezpieczeniach, czy dane klientów są przechowywane prawidłowo oraz, czy np. ładuje się w odpowiednio krótkim czasie. Takie z pozoru nieistotne elementy wpływają na pozycje w wyszukiwarce Google oraz mogą skutecznie zniechęcić klientów do użytkowania naszej witryny.
Kolejnym elementem, który jest sprowadzany przez audytora, jest graficzna strona serwisu. Zmieniające się trendy i coraz większe wymogi klientów pod tym względem sprawiają, że bardzo łatwo zostać w tyle za konkurencją stosując nieestetyczne banery czy przestarzałe grafiki. Specjaliści podczas audytu stwierdzą czy szata graficzna jest modna, czy kolory zachęcają do robienia zakupów oraz, czy można coś zmienić, aby poprawić nasz wizerunek.
Kolejnym punktem audytu jest obszar SEO. Specjaliści sprawdzają poprawność opisania strony, zamieszczonych na nich tekstów SEO oraz innych działań podejmowanych w celu pozycjonowania np. link buildingu. Elementów tych jest sporo, a każdy wymaga dogłębnego zbadania. Czasami kilka drobnych nieprawidłowości może skutecznie umieścić nas na drugiej stronie wyszukiwania i odciąć od napływu nowych klientów.
Bardzo ważnym modułem, który jest sprawdzany, jest również moduł sprzedażowy. Sklep w serwisie internetowym to obecnie często spotykane rozwiązanie. Odpowiednie umieszczenie przycisków kupna, funkcjonowanie koszyka czy systemu płatności może wpływać na to, iż osoby chętnie lub mniej chętnie będą chcieli robić w naszym sklepie zakupy. Audyt w tej dziedzinie jest szczególnie wskazany, jeśli witryna jest naszą samodzielną konstrukcją.
Korzyści płynące z przeprowadzenia audytu
Audyt stron internetowych ma bardzo wiele korzyści. Pierwsza z nich to sprawdzenie, czy nasza strona działa poprawnie. Jeśli w porę zlokalizujemy błędy, będziemy mogli je poprawić. Przekłada się to na zatrzymanie strat oraz zwiększenie efektywności naszej witryny. Kolejnym plusem jest łatwość zamówienia usługi. Na rynku w korzystnej cenie audyt oferuje bardzo wiele firm. Czynność ta nie jest również obarczona ryzykiem czy skutkami negatywnymi. Firma przeprowadzająca audyt bardzo często może podsunąć pewne rozwiązania, na które samodzielnie nie wpadlibyśmy. Audyt stron internetowych to również doskonałe narzędzie do tego, aby sprawdzić, czy firma tworząca witrynę lub pozycjonująca ją wypełnia swoje zadania rzetelnie i skutecznie. Tracenie pieniędzy i czasu na nieefektywne działania jest bardzo szkodliwe dla naszej firmy.
Czy i kiedy warto przeprowadzać audyt stron internetowych?
Czy warto przeprowadzać audyt? Zdecydowanie tak! Audyt stron internetowych pozwala osiągać wszystkie wyżej wymienione korzyści. Nie niesie on również ze sobą negatywnych skutków czy ryzyka jak np. podczas zmiany firmy zajmującej się pozycjonowaniem. Zamówienie usługi jest proste i nie będzie wymagało w większości przypadków dużych nakładów finansowych. Audyt taki warto przeprowadzić np. kilka miesięcy po uruchomieniu sklepu internetowego, regularnie np. co pół roku lub co rok oraz jeśli zauważymy problemy z funkcjonowaniem strony internetowej. Dobrym pomysłem jest również wykonanie audyty po zatrudnieniu agencji, która zajmuje się pozycjonowaniem To jeden z najważniejszych obszarów naszej witryny, który wpływa na sukces firmy. Audyt pozwoli sprawdzić niezależnie, czy i jakie skutki przyniosły działania w zakresie SEO. W tym celu nie musimy wykupować kompleksowego audytu a jedynie konkretny element. Audyt stron internetowych powinniśmy wykonywać również, wtedy gdy przeznaczyliśmy duże sumy na uruchomienie serwisu lub gdy generuje on duże sumy pieniędzy. Wydanie tak niewielkiej sumy będzie bardzo opłacalne, jeśli uda nam się poprawić wydajność serwisu nawet o kilka — kilkanaście procent.
Jak znaleźć odpowiednią firmę?
Znalezienie — odpowiedniej firmy, która przeprowadza jakościowy audyt, nie jest trudne, lecz musimy kierować się pewnymi wskazówkami. Najtańsze rozwiązanie powinno wzbudzić naszą czujność. W sieci istnieje wielu “specjalistów”, którzy oferują taki audyt za kilkadziesiąt złotych lub w przedziale 100zł-200zł. Przeważnie nie będzie on pomocny, a jego jakość będzie niska. Warto dopłacić i skorzystać z renomowanej firmy. Kilkukrotne wykonywanie taniego audytu mija się również z celem. Warto też porozmawiać ze znajomymi, poprosić o rekomendacje np. dotyczące agencji reklamowej czy sprawdzić opinie firm audytujących w internecie. Dobrym posunięciem przy wybieraniu audytora jest porównanie oferty kilku firm. Może okazać się bowiem że za podobną cenę niektóre firmy oferują znacznie więcej niż konkurencja.